Musica Sequenza Exposing Handel Sampling Baroque Cover Burak Ozdemir 2SAMPLING BAROQUE

EXPOSING HANDEL „Die Tauben haben ihre Ohren gefunden, –ihre Augen die Blinden“. So enthusiastisch lobt ein anonymer Autor 1724 die Wirkung von Georg Friedrich Händel in London. 1710 kommt Händel zum ersten Mal nach London, wo italienische Oper bis dahin kaum eine Rolle spielte. Londons Aristokraten gründen 1719 das erste dauerhafte Opernunternehmen „Royal Academy of Music“. In drei Jahrzehnten komponiert Händel fast 40 Opern. Er gründet eigene Opernunternehmen, scheitert mitunter geschäftlich. Oper in London wird bald ein umkämpfter Markt im 18. Jahrhundert.

Der Musikmarkt heute ist anders, einfacher ist er für Künstler nicht. Wie Händel, der einer Musikgattung in London zum Durchbruch verhilft, suchen auch heute Musiker mit ihrem künstlerischen Schaffen Gehör zu finden. Musica Sequenza konfrontiert Händels Operarien mit den musikalisch-technischen Formen und Sounds des urbanen 21. Jahrhunderts.

Händels Melodien sind seine Stärke, sie prägen sich ein. Innig drücken sie die Gefühle seiner Opernfiguren aus. Einige Arien verwendet Händel immer wieder. Es gibt weder ein Urheberrecht, noch kann Musik technisch reproduziert werden. Sampling oder das Phänomen einer jederzeit überall verfügbaren Musik gibt es im Barock nicht.

Der Komponist Burak Özdemir erforscht seit seiner Kindheit Klänge. Er nimmt sie auf, mischt und verfremdet sie, lotet ihre Wandelbarkeit aus. Zum Wissen über die Spieltechniken auf historischen Instrumenten kommen die schier unbegrenzten Möglichkeiten der Elektronik. Die menschlichen Gefühle – Liebe, Schmerz, Freude – sind dieselben wie zu Händels Zeit. In der barocken Opera seria werden sie als „Affekte“ dargestellt, fein säuberlich getrennt. Hier setzt Burak Özdemir an. Er bringt die Elektronik als Kammermusikpartner ins Spiel. Jede Arie hat eine eigene Klangwelt. Abenteuerliche elektronische Klänge treffen auf die Liebesgesänge von Händels Opernhelden. Die zeitlosen Gefühle lassen sich so ganz neu hören.

"The deaf have found their ears, -their eyes the blind". It was with these words that an unnamed English poet hymned George Frideric Handel in 1724, hailing his unparalleled impact on London’s musical scene. Handel had first come to the English capital in 1710, at a time when Italian opera was largely neglected in Britain. Not until 1719 did the city’s nobility establish the first operatic venture, the Royal Academy of Music. It lasted for only nine seasons. Within the space of three decades Handel wrote almost forty operas, founding his own opera companies and often suffering financial ruin in consequence. The market for opera in 18th-century London was volatile.

Today’s music market is very different, although it is by no means easier for artists. Just as Handel helped one particular type of music to achieve its breakthrough in London, so today’s musicians seek to find an audience for their endeavours. Musica Sequenza brings together Handel’s operatic arias with new forms of musical technology and with the sounds of an urban 21st century. Handel’s melodies are his strength. Instantly memorable, they express the emotions of his operatic characters. Handel reused a number of them: there was no copyright in his day, nor could music be reproduced by technological means. Sampling and the phenomenon of universally available music did not exist in the Age of Baroque.

Ever since he was a child, the composer Burak Özdemir has been exploring the world of sound. He collects sounds, combining them, rendering them unrecognizable and testing their mutability by taking them to their furthest extreme. He knows about performing techniques on period instruments just as he is aware of the almost literally limitless possibilities of electronic music. Human feelings – love, pain, joy – are the same as they were in Handel’s day. In Baroque opera seria they were described as “affects”, with carefully delineated dividing lines between them. This is Burak Özdemir’s starting point. He brings electronic music into the equation as a chamber recitalist. Every aria has its own world of sound. Bizarre electronic sounds are brought face to face with the love songs of Handel’s operatic heroes. In this way timeless feelings can be heard with fresh ears.

SAMPLING BAROQUE : Exposing Handel Live Showcase Concert @ Arte TV  / Aria "Scherza Infida"
SAMPLING BAROQUE : Exposing Handel Trailer Production Teaser / Aria "Se Pieta"